SEO, mag ik ‘je’ tegen u zeggen?
SEO is een afkorting. Een afkorting die veel wordt gebruikt door online marketeers, maar steeds vaker ook door andere mensen binnen een bedrijf of organisatie. Dat komt omdat SEO belangrijker wordt door de razendsnelle ontwikkelingen van het internet. In deze blog stel ik SEO aan je voor en schrijf ik over Google en een goede basis voor dit fenomeen. In de hoop dat jullie snel goede vrienden van elkaar worden!
Wat betekent SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands betekent dit zoekwoordenoptimalisatie. Bij enkel het zien van de letterlijke vertaling lijkt SEO niet een erg breed kennisgebied. De letterlijke vertaling zegt namelijk dat het alleen gaat over zoekwoorden op een slimme manier inzetten. Daar is het wel mee begonnen, maar SEO is tegenwoordig veel breder dan dat. De uitleg in jip-en-janneketaal luidt: SEO is het aanpassen van een website zodat die makkelijk kan worden bezocht door zoekrobots (ook wel: spiders) en vervolgens beter kan worden gevonden in een zoekmachine.
Google maakt het je niet makkelijk
In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. SEO wordt steeds moeilijker gemaakt door SEA (zoekmachine-adverteren). Google verdiend hiermee geld door mensen te laten betalen om bovenaan in de zoekresultaten te komen. Een goede SEO (niet betaald) is dus nodig om zo hoog mogelijk op die gewilde eerste pagina van Google te komen. Om je website vindbaar te maken in de meest gebruikte zoekmachine van Nederland is het van belang om je website een goede SEO-basis aan te brengen. Hiermee word je op een nette manier vindbaar, maar mag je niet verwachten dat je bij verschillende zoekwoorden op de eerste pagina verschijnt.
Rangschikken van websites in Google
Zoals ik eerder al schreef in deze blog bestaat SEO al een aantal jaren niet alleen uit het slim toepassen van zoekwoorden. De plaats die je website in Google krijgt, wordt bepaald door een zoekalgoritme: Een complexe formule die bepaalt welke webpagina’s het beste aansluiten op de zoekvraag van de gebruiker. Google stuurt een zoekmachinerobot (spider) naar jouw website om deze te doorzoeken (crawlen).
In de rangschikking van je website wordt jouw omgang met SEO beoordeelt door meer dan 200 factoren. Tientallen factoren waar je nauwelijks tot geen invloed op hebt, maar voornamelijk factoren waar je mee kan spelen om hoger in de zoekresultaten te komen. Een aantal belangrijke factoren zijn linkbuilding, site-snelheid en structuur.
Zo zorg je voor een goede SEO-basis
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen wordt Google niet zomaar een goede vriend. Er zijn namelijk duizenden concurrenten (online marketingbureaus en SEO-specialisten) die er alles aan doen om Google het hof te maken. Zomaar bovenaan in de zoekresultaten verschijnen (op verschillende relevante zoekwoorden) is daarom ingewikkeld en tijdrovend. Je kunt er echter wel voor zorgen dat je de basis goed in orde hebt. Ik geef je graag een aantal tips:
- Maak een pagina aan in Google Local en vul deze zo uitgebreid mogelijk in.
- Verifieer het adres van jouw bedrijf/organisatie in Google Maps.
- Zorg voor nette URL’s. Niet: www.flipzegersmedia.nl/php?identification_23884. Wel: www.flipzegersmedia.nl/blog.
- Maak per pagina van jouw website een duidelijke en iets over de pagina zeggende title tag en meta description.
- Bepaal belangrijke zoektermen (en synoniemen) per pagina van jouw website. Gebruik hierbij zoekwoordentools, zoals de zoekwoordenplanner van Google of de handige tool SEMrush.
- Gebruik de belangrijkste zoektermen meerdere malen (3-5x per 200 woorden) op betreffende pagina’s op jouw website.
- Houd zinnen kort en leesbaar! Beperk zinnen tot maximaal 20 woorden.
- Zorg samen met je webbouwer voor een goede site-snelheid (laadtijd onder de 2 seconden). Google PageSpeed Insights en GTMetrix zijn gratis tools om de snelheid van je website te meten.
Google blijft veranderen
Om gebruikers van Google continu van de voor hun meest relevante informatie te voorzien zal Google blijven veranderen en innoveren. Mede ook om slimme trucs en spam tegen te gaan. De nummer één regel van hoog scoren in Google is bovendien het vooropstellen van de gebruiker. Met het toepassen van de tips uit deze blog heb je al een goede SEO-basis, maar blijf vooral aanpassen en verbeteren!
Heb je vragen over SEO of Google? Wil je graag hulp bij het toepassen van bovenstaande tips of ben je klaar om SEO nog beter te leren kennen? Neem dan contact met ons op!
Laat een reactie achter