Hoe creëer je content voor jouw bedrijf/organisatie?

Content creëren is vast een van de vele taken in jouw dagelijkse werkzaamheden. Een taak die door bijvoorbeeld tijdsgebrek of budgettekort makkelijk opzij te schuiven is. Daar gaan we vandaag verandering in brengen! Contentcreatie hoort namelijk hoog op jouw prioriteitenlijstje te staan en hoeft niet zo tijdrovend te zijn als jij misschien denkt.

Wat is content?

Content is een verzamelnaam voor informatie die je online met andere mensen kunt delen. Denk hierbij niet alleen aan geschreven tekst, maar ook aan foto’s, video’s en geluidsfragmenten. Want juist visuele communicatie zorgt tegenwoordig voor meer interactie en betrokkenheid bij jouw doelgroep. Je deelt content via verschillende online kanalen zoals je website, social media of bijvoorbeeld een blog.

Waarom is contentcreatie belangrijk?

Kijk eens om je heen. Waar je ook bent, nagenoeg iedereen in Nederland gebruikt dagelijks een mobiel, laptop en/of tablet. Deze worden niet meer alleen gebruikt om te bellen, SMS’jes te sturen of teksten te typen. Door de razendsnelle ontwikkelingen van het internet trekken websites, social media en blogs enorm veel dagelijkse bezoekers. Betrokken bezoekers die ook jouw content interessant vinden. Zeker als je daar tijd voor vrij maakt en er echt mee aan de slag gaat.

De ontwikkeling van het internet, en daarmee het ontstaan van contentcreatie, hebben geleid tot de begrippen ‘contentstrategie’ en ‘contentmarketing’. Hier ga ik verder niet op in, omdat deze begrippen voornamelijk bij (midden)grote bedrijven/organisaties van toepassing zijn. We focussen ons nu op de manier van contentcreatie die in te passen is binnen jouw werkwijze en andere dagelijkse werkzaamheden.

Wat is de ‘waarom’ van jouw bedrijf/organisatie?

Waarom bestaat jouw bedrijf/organisatie? En wat is het gewenste imago bij jouw doelgroep(en)? Dit zijn vragen die je jezelf af moet vragen voordat je aan de slag gaat met het creëren van content. Het bestaansrecht en het gewenste imago geven namelijk houvast bij het daadwerkelijk creëren van content die past bij jouw bedrijf/organisatie. Anders gaat de content alle kanten op. Dit wil je niet. Je wil content die herkenbaar en uniek is.

Wil je op een goede manier formuleren waarom klanten jouw klanten zijn? Vul dan de kort maar krachtige Golden Circle in. Aan de hand van de ‘waarom’ is het vervolgens makkelijker om je gewenste imago op te stellen en content te creëren.

Aan de slag met contentcreatie

Weet je waarom je bestaat en wat het gewenste imago is? Dan kun je aan de slag met contentcreatie. Dit is het leukste en meest creatieve gedeelte. Alles mag zolang het binnen de kaders van jouw verhaal past. Dit is het gedeelte dat je met meerdere medewerkers (van verschillende afdelingen) van jouw bedrijf/organisatie uitvoert. Medewerkers weten immers het beste hoe jouw bedrijf/organisatie in elkaar zit en wat hierbij past. Daarnaast heeft iedereen een andere manier van denken en maken vele hoofden meer content. Organiseer creatieve sessies waarin je met maximaal zes medewerkers gaat brainstormen naar alles wat met jouw bedrijf/organisatie te maken heeft. Natuurlijk wil je dit gestructureerd aanpakken zodat er op een effectieve manier goede ideeën worden gecreëerd. Hiervoor zijn er verschillende brainstormtechnieken.

Verwerk alle ideeën in een contentkalender

Met alle ideeën uit de creatieve sessies heb je nog niet direct content waarmee je aan de slag kan. Het is nu aan jou om de ideeën om te zetten in daadwerkelijke blogs of berichten voor social media. Dit doe je door het opstellen van een contentkalender. In een contentkalender staat precies wanneer jij welk bericht op welk kanaal (website, Facebook, Instagram, Twitter etc.) gaat publiceren. Uiteraard is er altijd ruimte voor incidentele posts of inhakers. Het werken met een contentkalender heeft als voordelen dat je leert plannen, taken kan verdelen, ideeën kan uitwerken en overzicht kan bewaren. Ik heb alvast het basisbestand van de contentkalender voor je gemaakt. Zo kun je meteen beginnen met het aanvullen van jouw content.

Nu ben je klaar om content te creëren! Mocht je het toch nog moeilijk vinden of wil je professionele hulp? Neem dan contact met ons op.

Laat een reactie achter