Wat is het doel van jouw website? Start met Google Analytics!

”Super! We hebben een nieuwe website en zijn heel goed bezig!” Dit is een uitspraak die (kleinere) bedrijven maken wanneer ze onlangs de website hebben vernieuwd. Daarna laten ze de website voor wat het is en wordt er nauwelijks meer naar omgekeken. Zo werk het dus niet! Een website vraagt wekelijks, dan wel niet dagelijks, jouw aandacht. Waarom en hoe? Na het lezen van deze blog ben je helemaal bij!

Het belang van een goede website

Het belang van een goede website wordt door veel ondernemers onderschat. Toch is een investering in de website een investering in de toekomst van je bedrijf of organisatie. Een professionele uitstraling draagt bij aan een betrouwbaar karakter, waardoor potentiële klanten eerder tot actie over zullen gaan. Naast de professionele uitstraling is de tekstuele content op je website van minstens zo groot belang. Een website van een bedrijf/organisatie dient al jaren niet meer alleen als informatiebron. Het is een openbaring van hoe je als bedrijf/organisatie bent en wat je wilt uitstralen. Je website speelt daarom, net als jij in het café, een belangrijke rol in het maken van een goede eerste indruk.

‘’9 op de 10 mensen bekijkt eerst je website wanneer ze over jouw bedrijf, organisatie, product of dienst horen.’’

Het doel van jouw website

Na een goede eerste indruk (visueel) wil een bezoeker graag meer weten over de inhoud (tekst) van jouw bedrijf/organisatie. Het is hierbij belangrijk om doelen op te stellen voor jouw website. Het doel kan bijvoorbeeld zijn om zoveel mogelijk offerteaanvragen binnen te halen of enkel om informatie te verlenen. Misschien wil je de bezoekers jouw merk laten beleven (branding) of ben je er heel erg op gericht om direct producten te verkopen via jouw webshop. Dat zijn afwegingen die je moet maken voordat je aan de slag gaat met Google Analytics.

Wat doet Google Analytics?

We hebben allemaal geleerd dat je doelen altijd meetbaar moet maken, want: meten is weten! Dat brengt ons na een uitgebreide (maar onmisbare) inleiding ook bij de kern van het verhaal. Google Analytics zorgt er namelijk voor dat jij (bijna) alles op jouw website meetbaar kan maken. Google Analytics vertelt je onder meer hoe bezoekers op je website zijn gekomen, wat de meest populaire pagina’s van je website zijn, wat jouw klanten hebben gedaan op je website en hoeveel tijd bezoekers gemiddeld op je website doorbrengen. Heel interessant dus! Want aan de hand van deze en nog veel meer andere statistieken en cijfers kun je de doelen van jouw website meetbaar maken. Je leert je doelgroep uitgebreid kennen en kunt zo je website optimaal afstemmen op de behoeften van de bezoeker.

Waarom Google Analytics?

Google Analytics is gratis en heeft onvoorstelbaar veel mogelijkheden. Doordat Google, de meest gebruikte zoekmachine in Nederland, er zelf ook veel voordelen aan heeft wordt er enorm geïnvesteerd in Google Analytics. De kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid is daarom vrijwel vlekkeloos.

Aan de slag met Google Analytics

Vandaag nog beginnen? In het stappenplan van MKB wordt uitgelegd hoe jij je website kan aanmelden en hoe Google Analytics werkt. Ook is het via Google Partners mogelijk om kosteloos cursussen te volgen waarmee je de vele mogelijkheden met Google Analytics onder de knie kunt krijgen.

Uiteraard helpen we je graag met alle mogelijkheden binnen Google Analytics. Neem contact op voor de antwoorden op jouw vragen.

Laat een reactie achter